Bæredygtig markedsføring
Vores små grønne tiltag
Grønne tiltag i en vidensvirksomhed
I forhold til de klimamæssige problemer, som hele verden står overfor, kan man tit blive grebet af følelsen af, at man virkelig gerne vil gøre noget, men det kan være svært at se, hvordan man skal gøre det. I Alkymedia kender vi det alt for godt, for vi havde lyst til bruge vores kompetencer til at gøre verden lidt mere bæredygtig.
Først og fremmest skal det siges, at vi stadig er nysgerrige og opsøgende i forhold til, hvordan vi selv kan blive mere bæredygtige. Vi forsøger at holde os opdaterede på, hvad der sker på områder, og om der er noget vi kunne gøre. Indtil videre har vi gjort det, vi synes var oplagt.
Vi netværker grønt
For nyligt har vi meldt os ind i Netværk for Bæredygtig Erhvervsudvikling Norddanmark. Alle, der har prøvet at starte en virksomhed, ved hvor vigtigt det er at netværke. Netværksgrupper er til for, at medlemmer kan hjælpe hinanden med at stå stærkere. Den netværksgruppe, man melder sig ind i, skal også helst bestå af mennesker, der kan inspirere og motivere en til at blive dygtigere og skarpere. NBE har mange produktionsvirksomheder, og medlemmerne drager nytte af samspillet mellem erhvervsliv, Aalborg Universitet og flere nordjyske kommuner. Selvom vi ikke er en produktionsvirksomhed, er der en masse vi kan lære af at være med i netværket. Vi er ikke ingeniører eller biokemikere, der kan lave banebrydende forskning, der ændrer klima-skudens kurs. Ved at være med i netværket, kan vi være opdateret på, hvad der sker inden for bæredygtighed både lokalt, nationalt og globalt. Det er en enorm fordel, når man gerne vil hjælpe virksomheder med at markedsføre deres grønne tiltag.
Vi investere grønt
Noget af det første vi gjorde, da vi startede Alkymedia, var at melde os ind i 1% For The Planet, som er en international organisation. Når man bliver medlem giver man lovning på, at de får 1% af virksomhedens overskud. Pengene går til store bæredygtige projekter, der netop er mulige, fordi mange små (og store) virksomheder, på tværs af landegrænser, går sammen om en fælles mission. Og så lyder det da også fedt at være i samme “netværk” som for eksempel Patagonia, KleanKanteen og Pukka.
Vi ringer grønt
Allerede inden vi startede Alkymedia havde vi GreenSpeak, der er et grønt teleselskab. To gange om året fordeler GreenSpeak overskuddet til velgørende formål og deres kunder kan via afstemning være med til at bestemme, hvad pengene skal gå til. Indtil videre er der blevet doneret flest penge til Verdens Skove og Læger Uden Grænser, men med i afstemningen er altid mange flere organisationer. Derudover er GreenSpeak en virksomhed, der har en gennemsigtig politik om ligeløn og lønloft for at sikre et overskud til de velgørende formål.
Vi køber grønt
… Så vidt det er muligt. Ligesom i andre brancher, kan det være en udfordring KUN at købe grønt. Vi sælger primært videoer, billeder og viden, så derfor er det, vi køber, video-grej, software og computer-relaterede ting. Heldigvis sker der rigtig meget på refurbisment-området – altså salg af brugt elektronik. Senest har vi købt brugt IT hos Nordvirk i Aalborg, der sætter computerudsyr i stand og sælger det igen. Derudover har de også en socialøkonomisk profil, hvilket gør dem endnu mere seje. Vi vil altid gerne købe brugt, for vores erfaring er, at det fungerer fuldstændig upåklageligt. Vi forsøger at købe ud fra devisen, at mange bække små gør stor å – altså vi forsøger at købe så grønt som muligt, hvor vi kan.
Vi drømmer grønt
Alkymedia er stadig en ny virksomhed, og derfor er vi stadig ved at afsøge muligheder for, hvordan vi kan gøre vores biks grønnere, men vores fremtidsdrømme ER bæredygtige. Vi følger løbende med i grønne tiltag – både lokalt, nationalt og globalt. Vi tror på, at vi skal finde vores grønne og bæredygtige sti ved at blive ved med at følge den grønne udvikling tæt. På sigt håber vi på at kunne transportere os i en elbil, være med til at promovere kæmpestore grønne projekter og selvfølgelig blive Danmarks førende grønne markedsføringsbureau.
Nationalt og globalt set er der mange virksomheder, som lige nu forsøger at gå i en mere bæredygtig retning, og alle brancher har nok deres udfordringer. De store produktionsvirksomheder skal balancere grønne værdikæder og en konkurrencedygtig pris. Byggebranchen tænker i grønnere materialer, nogle kommuner hjælper klimavenlige tiltag og så videre og så videre. Vi gør os også overvejelser om, hvordan vi kan blive grønnere og stadig få det hele til at løbe rundt. Vi tror på, at vi kan hjælpe hinanden ved at dele ud af viden om bæredygtige tiltag, for på den måde kan vi blive ved med at inspirere hinanden.
Læs om tiltag til en grønnere markedsføringsstrategi her!