Bæredygtig markedsføring
Grøn markedsførings-strategi 101
Selv lidt har også ret!
Hvad er grøn markedsføring? Grøn markedsføring er markedsføring af klimavenlige og bæredygtige produkter og services. Det kan også være promoveringen af nye klimavenlige tiltag, der overordnet set gør en virksomhed mere bæredygtig. Et element, mange er bange for, er greenwashing, der betyder, at man promoverer sit produkt grønnere end det egentlig er. Det kan være med ukonkrete beskrivelser, vildledende indpakning eller deciderede løgne. Det er dog vigtigt at huske, at man ikke skal være så bange for greenwashing, at man ikke forklarer sine kunder, hvad man faktisk gør – så længe man gør det ordentligt og ærligt.
I grøn markedsføringsstrategi bør man overveje:
- Den rigtige prissætning
Prisen på en vare er en meget vigtig faktor, når kunderne går rundt i supermarkedet eller når en virksomhed skal vælge en underleverandør. Bæredygtige produkter og services vil ofte være lidt dyrer end ikke-bæredygtige varer, og derfor er det vigtigt at forklare, hvorfor varen er fordelagtig for kunden. Hvis prisen næsten matcher den ikke-bæredygtige pendant, vil det få kunder, der før var tvivlende, til at tilvælge jeres produkt eller service. - Den rigtige information
Undersøgelser viser, at kunder (og specielt yngre kunder) efterspørger mere og mere bæredygtighed. I Danmark har vi mærkninger, der kan vejlede kunder i, hvor bæredygtige og klimavenlige produkterne er. Selvom mærkningsordningen nogle gange har fået kritik, er det stadig med til at vejlede kunderne. Derudover kan et mærke også styrke jeres troværdighed og fungere som bevis for jeres grønne indsats. - Gennemsigtighed
Det er vigtigt, I fortæller om jeres produkt og HVORDAN det er bæredygtigt. Ligesom, at I skal formidle den rigtig information, er det vigtigt, at der er gennemsigtighed for kunderne. I skal fortælle om de bæredygtige tiltag, I har taget stilling til og herunder kan I også fortælle om jeres egen værdikæde, og hvordan I forholder jer til den. Pas på med kun at promovere det ene bæredygtige tiltag I har gjort, men beskriv det som en rejse, hvor I tager små skridt mod mere bæredygtighed. Det vil både få jer til at fremstå ærlige, reelle og fremsynede. - Et oprigtigt engagement
Når man lægger en grøn markedsføringsstrategi, er det vigtigt at have fokus på helheden. Det er vigtigt at formidle budskabet om, at det er hele virksomheden, der har fokus på bæredygtighed. Hele virksomheden behøver ikke at være 100% bæredygtig, men I skal formidle budskabet om, at det er noget, I interesserer jer oprigtigt for. Hvis en virksomhed udelukkende markedsfører sig på at være grøn, men som reelt set kun har lavet ét lille grønt tiltag, vil der være risiko for, at den ender i en greenwashing-shitstorm. Det er langt bedre at forklare, at I er på en rejse mod mere bæredygtighed, og at X er et lille skridt på vejen.
Læs om de grønne tiltag vi har gjort som vidensvirksomhed her!