Case: race for oceans
Eventvideoer til SoMe og mini-dokumentar som dokumentation af både forskning og verdens mest bæredygtige beach clean ups – både nationalt og internationalt.
Målet
Race for Oceans Foundation er henvendt til alle, der elsker havet. Idéen er grundlæggende opbygget omkring forskellige sportsevents, der skal sprede viden om plastikforurening i havene. Altimens deltagerne både får rørt sig og har en fantastisk dag med de andre deltagere. Disse events er beach clean ups og vidensdeling om plast i verdenshavene. Målet for samarbejdet med Race for Oceans er at skabe endnu mere opmærksomhed omkring SDG (Sustainable Development Goal) 14 – Livet i havet. Dette er hele idéen bag Race for Oceans, og derfor er vores opgave at dokumentere deres arbejde, så endnu flere kommer til at kende til verdensmålene og Race for Oceans.
Hvorfor mini-doks og SoMe-videoer?
Sidste skud på RfO stammen er et forskningsprojekt, der arbejder for at få selvkørende robotter til at starte indsamlingen af plast pellets rundt om på verdens strande. Det kræver både ny teknologi, AI-teknologi, vision-kameraer og en kæmpe indsats. Den indsats er bl.a. støttet af forskellige fonde.
Her valgte RfO at producere en mini-dok, der skulle være en del af afrapporteringen for for-projektet ‘Field Trip 2023’, samt bruges til at søge videre funding og promovering af det overordnede budskab.
Idéen bag Race for Oceans er opbygget over at skabe events, der oplyser om det voksende plastikproblem i havene. Derfor var det oplagt at formidle disse events og deres alsidighed via billeder og videoer, der kunne få endnu flere til at interessere sig for disse events. Race for Oceans agerer på flere platforme, og derfor var det vigtigt, at billeder og videoer var tilpasset de forskellige platforme. Både Facebook, Instagram og LinkedIn.
Sammen med UNLEASH Lab afholdt de clean-ups på et stort antal forskellige lokationer over hele verden ved deres lokale strande, søer og floder. Disse events forløb samtidig, og deltagerne skulle selv dokumentere dagen. Vi udarbejdede derfor en guide til, hvordan de skal filme og tage billeder. Dette råmateriale modtog vi og redigerede, så det kunne bruges på sociale medier bagefter med ensartet udtryk.
Services
- Sparring om indholdet til sociale medier.
- Sparring om den visuelle tone of voice.
- Konkrete idéer til video- og billedmateriale.
- Tilpasning af deres materiale, så det passer til deres platforme.
- Hjælp til opsætning og posting på Facebook, Instagram og LinkedIn.
Mini-dok: - Præproduktion inkl. planlægning af format, formål, elementer osv.
- 2 ugers optagelser langs den danske vestkyst
- Redigering af 5:30 min. minidokumentar til brug for afrapportering, funding og vidensdeling.
Produkter
- Videoer og billeder fra events som beach clean up.
- Videoer i flere formater, så de passer til alle de forskellige platforme, de benytter.