Case: DTU AQUA
Videoproduktion, video materiale til formidling i møder og oplæring i selv samme discipliner.
Målet
DTU Aqua ligger i Hirtshals. Her bliver der både studeret og forsket i mange forskellige discipliner inden for fiskeriteknologi. DTU Aqua har afdelinger flere steder i landet, men DTU Aqua i Hirtshals har deres egen facebookprofil, hvor de opdaterer om deres arbejde og forskning. Selvom det kan være svært at se 1:1, hvorfor det giver mening for en universitetsafdeling at have fokus på formidling på sociale medier, skal man bestemt ikke kimse af værdien.
Ofte ser vi, at når virksomheder, NGO’er og uddannelsesinstitutioner begynder at være mere aktive på SoMe, får de en bredere generel eksponering. Denne eksponering og åbenhed betyder også en bredere interesse og at man bliver placeret ‘top of mind’. At være de første, folk tænker på indenfor et bestemt område er ofte noget, man i sidste ende også kan se på bundlinjen. Denne virkning var DTU Aqua klar over, og derfor var de mere end klar til at få mere gang i deres sociale medier.
Hvorfor valgte DTU Aqua 1-dagsvideokursus?
Først og fremmest talte vi med DTU Aqua om, at det altid er en fordel at starte med noget materiale. Gennem solid sparring fandt vi frem til, at det ville give god mening at optage korte videoer med deres ph.d.-studerende. I disse videoer fortæller p.hd.-erne om, hvilket felt de forsker indenfor, hvor de er i processen og hvordan deres forskning kan hjælpe fiskeriet fremadrettet. Hver studerende lavede et kort oplæg, som vi filmede, finpudsede og indlagde grafik på.
Derudover ønskede DTU Aqua at få optaget materiale, der kan understøtte deres formidling til kollegaer rundt omkring i verdenen. Videoerne skulle give et indblik i, hvordan de forsker i trawling med den korrekte selektion af fisk og udstyrets funktioner. Disse videoer blev optaget uden speak, da det er korte klip, forskerne skal kunne brug i online-møder, hvor de selv forklarer samtidig.
I vores kommunikation med DTU Aqua har vi flere gange talt om vigtigheden af generel eksponering på sociale medier og ikke mindst vigtigheden af et solidt flow af content. For at sikre dette i fremtiden afholdt vi et videokursus for et mindre team fra DTU Aqua. Her fortalte vi om storytelling, og hvordan man kan bruge det for at ramme forskellige målgrupper og interessenter. Vi underviste i, hvordan man kan idégenerere content til sociale medier og hvordan man kan opbygge sine videoer. Herunder kom vi også ind over de forskellige platforme, og hvordan man kan bruge dem. Vi underviste dem også i videoens muligheder og hvordan man klipper og producerer korte videoer i videoredigeringssoftware. Slutteligt slap vi kursusdeltagerne løs, og lod dem lave deres egne videoer. Her satte de sig i mindre grupper, hvor de i fællesskab fandt ud af, hvad deres videoer skulle handle om, hvem de skulle henvende sig til og hvordan storylinen skulle udformes. Inden dagen var omme havde alle grupper forberedt, udformet, filmet, klippet og produceret videoer. Vi så videoerne sammen til sidst, og der blev produceret en masse godt content.
Services
- Sparring om DTU Aquas muligheder inden for video og SoMe.
- Planlægning og sparring om strukturen af ph.d.-videoerne.
- Sparring om optagelserne af deres igangværende forskning.
- Optagelse og redigering af ph.d.-videoer, sammenkørt med deres eget materiale og grafik.
- Optagelse og redigering af videoer til video-møder og oplæg.
- Afklaring af deltagernes behov ifht. videokursus.
- Et skræddersyet videokursus med fokus på emner, der var relevant for dem.
- Input ifht. de typiske udfordringer, vi ser, ifht. content flow på sociale medier.
- En skræddersyet plan over emner, som oplægget skulle indeholde.
- Idégenerering ifht. emner og struktur i oplægget.
- Hjælp til optagelse, strukturering og redigering af deres egne videoer på kurset.
Produkter
- Videoer til SoMe, hvor deres Ph.d.-studerende forklarer, hvad de forsker i. Videoerne har til formål at få flere til at interessere sig for fiskeriteknologi, skabe opmærksomhed om forskningsområderne og ikke mindst hverve flere studerende.
- Korte videoer uden speak, der kan bruges i onlinemøder mm. til at beskrive, hvad de arbejder på.
- Et skræddersyet 1- dags videokursus med oplæg om storytelling, videoopbygning, målgrupper, storyboarding, videoproduktion med mobilen og oplæring i videoredigering. Dagen sluttede med, at grupperne viste deres videoer, til de andre. Derudover fik alle også tilsendt materiale og et handout, hvor vi har beskrevet dos and don’ts i videoproduktion, målgrupper, tips til content creation og meget mere.