Case: DTU AQUA mini-dok
Minidokumentarer fra DTU Aqua skaber et fælles sprog, øger interesse og forbedrer dialoger på tværs af forskere og interessenter.
Målet
Hvordan mindsker man distancen mellem forskere og interessenter? I et hvert forskningsprojekt bliver der udarbejdet rapporter og artikler, som både løbende og slutteligt beskriver forskningsprojektet. Dog kan forskningsartiklerne være svære at forstå, hvis man ikke selv forsker på netop samme område. Derfor kan der opstå stor distance mellem forskere og interessenter. Dette ville DTU Aqua forsøge at gøre op med i form af mini-dokumentarer, der beskriver forskningen, processen og hvad forskningen i sidste ende kan få af betydning for f.eks. fiskerne. Det overordnede formål var derfor at formidle forskningen visuelt og lettilgængeligt.
Hvorfor valgte de mini-dokumentarer?
DTU Aqua rådgiver, uddanner og bidrager til innovation indenfor bæredygtig udnyttelse og forvaltning af havets ressourcer. Hidtil har de primært formidlet forskningen via rapporter og artikler, hvilket de nu var klar til at udfordre, for at skabe øget synlighed og interesse. For at skabe et andet kommunikativt niveau til forskningsrapporterne, rådgav vi DTU Aqua til at kondensere deres projekt ned til en mini-dokumentar. Forskning er komplekst og der vil være interessenter, der ønsker at læse rapporterne. Mini-dokumentarerne er en mulighed for at tiltale og aktivere den målgruppe, der ikke, af sig selv, læser rapporterne. Mini-dokumentarene er tiltænkt sociale medier og DTU Aquas platforme, hvor de ved, at interessenterne følger med.
Den anden årsag til, at vi foreslog DTU Aqua mini-dokumentarformatet var, at de på den måde have mulighed for at skabe øget interesse og indsigt i projekterne, som i sidste ende kan betyde mere transparans, nye samarbejdspartnere og hjælpe med funding.
Services
- Sparring om indholdet og udformningen af mini-dokumentarer.
- Sparring om de stærkeste visuelle elementer.
- Forberedelse, tilrettelæggelse og optagelse af udtalelser med Fritz W. Köster.
- Rådgivning om brug af materialet jf. de forskellige platforme.
Produkter
- En 4,5 minutters lang dokumentar, der indeholder aftalte emner.
- Implementering af deres egne forskningsoptagelser fra undervandskamra.
- Intro- og outrografik, der går igen i videoerne, men også de fremtidige mini-dokumentarer, så videoerne får en form og en ramme.