Content-idéer

5 gode råd til at komme i gang med content marketing

Det er faktisk ikke så farligt, som man skulle tro

At starte med at lave indhold til sine platforme kan virke som en uoverstigelig opgave. Hvad skal du poste? Hvad er vores ‘tone of voice’? Hvordan skal vi lave indholdet? Hvordan dææælen skal jeg få tid til det? Content marketing kræver planlægning og forberedelse, men det er langt fra umuligt at komme i gang. Her får du 5 gode råd til, hvordan du kommer i gang med content marketing. 

  1. Find en ansvarlig
    Vi ser ofte, at vores kunder virkelig har lyst til at komme i gang med content marketing, og de aftaler internt i virksomheden, at det skal de alle sammen blive lidt bedre til. Vores erfaring er dog, at det fungerer langt bedre at udvælge en eller to, der skal være ansvarlige for produktionen og videreformidlingen af indholdet. Hvis der virkelig skal sættes skub under markedsføringen, er det også en fordel at øremærke markedsføringstimer for den ansvarlige og måske sende medarbejderen på et kursus.

  2. Hav en klar strategi
    Inden du begynder at producere indhold, er det en fordel at lægge en klar strategi. Selvom det umiddelbart kan virke som endnu et led, vil det gøre din fremtidige produktion af indhold meget lettere. Find ud af, hvilken slags indhold, du ønsker at lave, men husk også at tage højde for, hvad der er relevant for dine kunder. Indtænk både research, produktion, platforme og opfølgning i din strategi.

  3. Kend din målgruppe
    Hvis man taler til alle, taler man ikke rigtig til nogen. Det er nødvendigt at kende sin målgruppe – altså kunderne. Hvis din virksomhed både er B2B og B2C, er det en fordel, at du laver målrettet markedsføring til hver af kundegrupperne. Derudover er det essentielt at finde ud af, hvad kunderne interesserer sig for, så markedsføringen giver mening for netop din målgruppe.

  4. Brug dit indhold på flere måder
    Når du skaber dit indhold, er det en fordel at lave indhold, der kan fungere i flere formater. I stedet for kun at lave et opslag på Instagram, kan du med fordel dele det samme indhold på Facebook. Derudover kan du også uddybe indlægget i videoer, et blogpost eller i et podcastafsnit. På den måde får du mest muligt ud af dit indhold og samtidig rammer du bredt.

  5. Lav en solid content-kalender
    Der er forskel på en strategi og en kalender. Strategien skal definere de store linjer i din markedsføring (se punkt 2). En indholdskalender fungerer som en almindelig kalender, men den viser, hvornår og hvad der skal postes hvor. En indholdskalender giver dig et klart overblik over dit indhold og den er samtidig med til at opretholde kontinuerligheden, hvilket er vigtigt i content marketing.

Vil du lære mere?
Se vores kurser her.